Swaziland

9 november 2016 - Mhlambanyatsi, Zuid-Afrika

Na het ontbijt vertrekken we met de bus richting Swaziland, een apart koninkrijk binnen Zuid Afrika. Hier zullen we ook overnachten.

Gisteren hebben we toch nog even de Terror Nijlpaard gespot, die zich rond het hotel begeeft en waar je vooral s' avonds voor moest uitkijken.

Na 1.5 uur in de bus hebben we een koffiebreak in Nelspruit, een stad waar tijdens de WK van 2010 verschillende voetbalwedstrijden werden gespeeld. De koffie in Afrika is erg lekker, we genieten van een heerlijke Mocha. Daarna gaan we weer op weg en stoppen bij een fruitstalletje om wat bananen en lychees te kopen van de lokale bevolking.

We komen door het dorpje Badplaas waar warmwaterbronnen zijn, en bij Oshoek gaan we de grens over naar Swaziland. We krijgen twee stempels in onze paspoorten en het heeft nogal wat voeten in de aarde, maar onze gids Roosmarie regelt het allemaal.

Dan rijden we naar Ngwenja glas, een glasfabriek waar ze van gerecycled glas mooie beeldjes en vaasjes ed. blazen. We kopen wat souvenirs en gaan wat winkeltjes binnen om nog wat te neuzen.

Dan vertrekken we met de bus naar Mantenga Nature Reserve, waar we een Swazili dans- en zanguitvoering bijwonen. Erg indrukwekkend. Daarna bezichtigen we daar echte Swazihutten, van de man en al zijn vrouwen, en van de kinderen apart. In Swaziland  mag je zoveel vrouwen hebben als je wilt, als je ze maar kunt onderhouden. Alle vrouwen moeten gelijk behandeld worden. Swaziland ie een koninkrijk, en de koning is alleenheerser, dus er is geen regering of parlement. De koning van Swaziland heeft momenteel 16 vrouwen, maar zijn voorganger, zijn vader had er 75. Ook deze koning zal er vast meer krijgen.

Na de bezichtiging gaan we naar het hotel, inmiddels regent en onweert het flink. we verblijven in lodges van het mooie hotel. Na een drankje gaan we ons omkleden voor het diner. Bij het diner eet ik Impala en John Snapper, wederom erg lekker en zeker niet duur. Nog een lekkere Mocha koffie en dan naar de lodge. Morgen weer een nieuwe dag.