Sani-Pass tour

15 november 2016 - Sani Pass, Drakensbergen, Zuid-Afrika

Na het ontbijt, om 8.00 uur gaan we op weg naar Underberg, vanwaar we om 9.00 uur vertrekken met 4x4 drive auto's over de Sani-Pass, een onverharde weg die opklimt van ongeveer 1300 m. naar 2800 m. Een geweldig mooie rit, af en toe erg steil en met vele kuilen in de weg, maar we hebben een geweldige Zuid Afrikaanse chauffeur. Onderweg zien we nog Bavianen, een Reebok, Roofvogels zoals de Vale Gier, en een dode Ezel. Er zijn ook vele prachtige vogels, wat heeft Zuid Afrika veel mooie vogels!

Bovenaan de Sani-Pass gaan we de grens over naar Lesotho, een onafhankelijk koninkrijk ter grootte van Belgie, in Zuid Afrika. De koning van Lesotho heeft gewoon 1 vrouw en 3 kinderen, maar geen macht. Dus weer heel anders als in Swaziland. In Lesotho stoppen we bij wat authentieke huisjes. We gaan een huisje binnen en krijgen wat uitleg over Lesotho. Ook proeven we wat brood dat de vrouw heeft gebakken in een oven in de grond, in het midden van het vertrek. Het is prima te eten. We kopen nog wat poppetjes die de vrouw gemaakt heeft, want het is een erg arm land en alle geld is meer dan welkom. Vandaar uit gaan we naar het hoogste Cafe van Zuid Afrika, wat ook in Lesotho ligt. We eten daar een hapje en drinken een glas bier. Een gedenkwaardige plek. Dan vertrekken we weer en nemen de zelfde weg terug naar Underberg, nog ruim 2 uur rijden.Een van de auto's krijgt nog pech, maar we verdelen de passagiers over de andere auto's. Bij de grenspost krijgen we weer stempels in ons paspoort, in totaal heen en terug 4. In Underberg aangekomen gaan we met de bus terug naar het hotel, nog ongeveer 40 min. rijden.

Terug bij het hotel gaan we op het terras zitten en nemen een Irish Coffee. Daarna lekker even in bad, en om 19.30 a la Carte dineren met Machteld en Hans , in het Bergview restaurant, wat ook bij het hotel hoort. We eten heerlijke Impala biefstuk en nemen een Amarula Coffee toe. Daarna gaan we lekker slapen, morgen gaan we naar Drakensbergen Noord, we verlaten Drakensbergen Zuid.