Pretoria, en Misty Mountain

5 november 2016 - Long Tom Pass, Zuid-Afrika

Na een goede nachtrust, een  lekkere douche en goed ontbijt vertrekken we naar Pretoria.

We gaan naar het Voorttrekkersmonument, erg indrukwekkend, met een mooie geschiedenis  over hoe de Nederlanders Zuid-Afrika betrekken, hoe de Engelsen ook in zuid-Afrika komen, en hoe de Nederlanders samen met vele Inboorlingen voorttrekken naar het Noorden. Dit verhaal en verschillende monumenten die hier mee te maken hebben kom je hier overal tegen.

Dan gaan we naar het vroegere huis van Paul Kruger, voormalig president van Zuid-Afrika, eind 19 e eeuw. Ook gaan we nog naar het kerkplein waar verschillende mooie gebouwen staan uit die tijd, waar onder de eerste Nederlandse bank, het eerste cafe ,  een mooi voorttrekkersmonument, en het paleis van justitie waar de levenslange gevangenschap van Nelson Mandela en andere ANC leden is uitgesproken rond 1974.

Hierna gaan we naar het gouvernementsgebouw van Pretoria, waar een immens groot beeld van Nelson Mandela staat. Erg indrukwekkend.

Dan stappen we in de bus en gaan bij een supermarkt eten halen voor de lunch, die we in de bus nuttigen. We moeten ongeveer 400 km rijden naar de volgende overnachting.

We komen door plaatsjes genaamd Belfast, langs Middelburg en nog veel meer Hollandse en Engelse namen.

Onderweg drinken we nog heerlijke koffie en we rijden via de Long Tom pas naar ons verblijf, Misty Mountain. We krijgen een geweldige lodge met een ongelooflijk mooi uitzicht.

We frissen ons op en kleden ons om en gaan gezamenlijk a la carte eten. Het eten is goed en zeker niet duur.

Daarna naar de Lodge, en lekker onderuit.

Morgen vertrekken we iets later, 8.30 pas.....