Naar Drakensbergen Zuid

14 november 2016 - Drakensbergen, Zuid-Afrika

Na het ontbijt gaan we op weg naar Drakensbergen. We rijden via de vallei van 1000 heuvels, prachtig. In Holwick drinken we  een lekkere Cappuccino. In deze stad is Nelson Mandela gevangen genomen en gezet voor hij naar Robbeneiland werd verplaatst. we kopen hier wat voor de lunch en ook wat etenswaren om te geven aan de arme mensen in het township wat we later bezoeken.

In het township waar 64.000 vooral arme mensen wonen krijgen we uitleg van de gids, Adam Hoessein, die ons er veel over kan vertellen. We gaan een creche binnen, waar kinderen van 3 tot 6 jaar overdag verblijven. Een groep kinderen ligt op de grond te slapen, achter een schot. De andere groep begint voor ons te zingen, en er komen steeds meer kinderen bij die wakker worden en mee gaan zingen. Ze hebben er echt plezier in. De vrouw die de creche runt verteld dat ze de kinderen elke dag en maaltijd geeft, wat ze zelf bekostigt.  We geven wat snoep voor de kinderen  en geld aan de vrouw, zodat ze weer even vooruit kan. Daarna gaan we bij wat huisjes kijken, en zien hoe sober de mensen leven.  Ze zijn erg blij met de meel suiker, fruit etc. wat we ze geven. Ze kunnen het goed gebruiken.  De werkeloosheid in het township is 54%!

Na ons bezoek rijden we door naar Drakensbergen, waar we rond 16.00 uur bij het hotel arriveren. Ook dit hotel is weer mooi, en het eten is ook weer prima. Het is een indrukwekkende dag geweest.